Otthonszervező

#12 HÉT - Reggeli és esti rutin

52 hetes otthon szervező, rendszerező program

2016. március 21. - cukornita

Az e heti kihívásban a reggeli és az esti rutinra fókuszálunk.Mialatt ezen a kihíváson dolgozunk, megtanuljuk, hogy milyen egyszerű szokásokat kell felvegyünk ahhoz, hogy napjaink egyszerűbbé, sokkal szervezetebbé váljanak.

Talán most sokan elgondolkoznak azon, hogy vajon miért annyira fontos a tervezés? Hisz korábban szó volt már a menütervezésről, a mosás menetrendjéről, múlt héten a takarítás megtervezéséről, most pedig az esti és reggeli feladataink megtervezése a téma.

checklist.jpgNos, a tervezés azért ilyen fontos, mert vannak dolgok amiket így is úgy is el kell végezni, akár eltervezed előre, akár nem.Viszont, ha leülsz egy pillanatra és összeszeded az előtted álló feladatokat, és megfelelő sorrendbe teszed az összes teendődet, akkor tuti nem felejtesz el semmit, hisz nap mint nap ha elvégzed ugyanazokat a dolgokat, az előbb utóbb rutinná válik, és már gondolkoznod sem kell a következő lépésen, egyszerűen szinte magától, gépiesen megy minden a maga útján, szinte észre sem veszed.

logo2_kicsi_teglalap.jpgÚj vagy itt? Ez a reggeli és esti rutin témájú poszt részét képezi egy 52 hetes otthonszervező, rendszerező programnak, melyet Taylor Flanery , a HomeStorageSolution101 megalkotója hozott létre. Kattints ide, ha többet szeretnél megtudni a programról. Amennyiben szívesen megosztod véleményed, tapasztalataidat, itt csatlakozhatsz az Otthonszervező blog Facebook csoportjához, de ha csak egyszerűen szeretnél minden héten értesítést kapni az új bejegyzésről,akkor elég ha csak nyomsz egy like-ot azOtthonszervező oldalra.

Az ugyanis bizonyított tény, hogy az eltervezett feladatokon, melyeknél lépésről lépésre követjük a listán szereplő feladatainkat, sokkal hamarabb elvégezzük, mintha meg meg állunk egy egy pillanatra, hogy hogyan is tovább.A tervezés egy nagyon fontos nagy lépés ahhoz, hogy kontroll alatt tartsuk mind otthonunkat, mind az életünket.

1.Lépés: Készítsd el a saját (te magad + családtagjaid) reggel elvégezendő feladataid listáját, azaz tervezd meg a reggeli rutinodat !

Sok előnye van a reggeli rutin megtervezésének.

  • Amikor felkelsz, álmos fejjel, amikor az agy még be van lassulva, könnyebb egy előre eltervezett forgatókönyv szerint, megszokásból haladni a feladatok elvégzésével, hisz csak a lista szerint kell haladj, és nem fogsz kifelejteni semmit.
  • Ha van egy előre elkészített rutin listád, az időt is szabadít fel neked, hisz nem kell döntéseket hozz, gondolkozz hogy mit kell elvégezni, hisz ott a lista előtted, igazából már csak el kell végezni.
  • Ha gyermeked van, és neki is elkészíted a reggel rutin feladat listáját, az neked is hagy egy kis szusszanásnyi időt reggelente, hisz nem kell minden lépését figyelemmel követned, elég ha a végén átnézed az ő listáját is, hogy minden feladatot elvégzett e.
  • Amikor mindenki végzi a családban az előre eltervezett feladatait, akkor kevesebb a feszültséggel jár a készülődés reggel, hisz nem kell egymásra kiabálni hogy ezt vagy azt megcsináltad e, bepakoltad e, igyekezz a fürdőben stb.

Pl a mi 4 fős családunknak egy fürdőszobája van. Ha egy időben is kelünk fel reggel, nem vonulok be fél órára lefoglalni a fürdőszobát, hisz tudom,hogy első a férjem, hisz neki kell elindulnia munkába leghamarabb.Aztán jönnek a fiúk, mert ők indulnak nem sokkal utána.És én leszek az utolsó, hisz én hagyom el a házat legkésőbb.De addig is, hogy ne vesztegessem az időt reggel be tudok pl ágyazni, vagy a hajnalra beprogramozott mosógépből, ami kb most járt le, kipakolom a szárítóra a ruhákat stb..

Íme néhány ötlet, melyek a reggeli rutinba kerülhetnek.Ez nem egy szentírás, lehet közülük válogatni, melyek azok amiket neked is el kell végezned, hozzá is lehet adni saját feladatokat.

  • felkelés
  • beágyazás
  • torna vagy futás
  • zuhanyzás
  • fogmosás
  • öltözködés
  • smink / frizura
  • reggelizés
  • fagyasztott étel kiszedése a fagyasztóból, hogy kiolvadjon estére
  • mosógép kiürítése, vagy épp betöltése
  • szárítóról ruhák elpakolása
  • mosogatógép kiürítése
  • Gyógyszerek, vitaminok beszedése
  • Naptár, teendő lista átfutása
  • Ajtó elé készítése minden holminak, amit magunkkal kell vinnünk (táska,esernyő,kocsikulcs stb)
  • Gyerekek indulásra előkészítése, esetleg segítség hozzá, vagy az ő rutinjaik átnézése, hogy minden feladatot végrehajtottak e

2.Lépés: Készítsd el a saját este (te magad + családtagjaid) elvégezendő feladataid listáját, azaz tervezd meg az esti rutinodat !

Az esti rutin nagyon fontossága abban rejlik, hogy ezzel is elősegítsük a másnap reggeli készülődést, ezáltal plusz alvásidőt hagyva magunknak.A reggeli és esti rutin eltervezését érdemes egyszerre elkészíteni, különösen ha a reggeli tennivalóink listája túl hosszóra nyúlna.Ha van olyan, aminek mindenféleképpen kész kell lenni reggel indulás előtt, és elvégezheted este is, akkor érdemes azt inkább az esti rutinhoz felírni.

Pl nálunk, mire a fiúk elindulnak a suliba, el kell készítenem a tízórai csomagjukat.Korábban ezt mindig reggel készítettem el a nagy rohanásban, de mióta rákattantam a tervezgetésre, rájöttem, hogy sokkal jobb este elkészíteni, így reggel ezzel már nem kell foglalkoznom, alhatok tovább.Az ő reggeli listájukon szerepel a tízórai doboz, hogy kivegyék a hűtőből, és berakják a táskájukba.

3.Lépés: Készíts nappali Feladatlistát (To Do List) !

Míg a reggeli és estin rutin általában minden nap ugyanolyan forgatókönyvről szól, azaz ugyanazok a teendőink vannak szinte minden reggel és este, addig a nappali feladataink változatosak.Persze vannak visszatérő feladatok, mint a mosás, ruhaelpakolás,takarítás stb...de vannak egyedi csak adott napra szóló feladataink is.

Az esti rutinunk része lehet, a következő napi feladat listánk összeállítása. Nézzünk rá a naptárunkra, gondoljuk át a következő napunkat, és írjuk le pontokba szedve, mely feladatok azok, amiket  másnap mindenképp el kell végezzünk.Itt fésüljük össze az általános, visszatérő és az egyedi, csak az adott napra vonatkozó feladatainkat.

todo_list.jpg

 

Feladatlista vezetésére rengeteg nyomtatható mintát találsz az interneten, ezt az egyszerű jobb oldalit innen is letöltheted, de  természetesen te magad is elkészítheted, dekorálhatod saját ízlésed szerint. Valójában egy sima papírdarab ugyanúgy megteszi, mint a dekoratív társai, vagy akár a telefonodra letölthető bármelyik ToDoList alkalmazás.

Amikor a feladat listádat összeállítod, próbál figyelni a prioritásra.Amely elvégezendő feladatok fontosak számodra, azok kerüljenek előre.Eleinte talán nehezebben megy majd, hisz egy egész napot kell előre elterveznünk, ráadásul magunkat is jól kell ismerjük, hogy ne frusztráljon nap végén a gondolat, hogy mennyi mindent nem tudtunk kihúzni a listánkról.Lehet hogy több napba, esetleg hetekbe is telhet, mire kialakítjuk a megfelelő módszert, de higgyétek el hogy megéri rászánni eleinte ezt a plusz kis idő. Amint az egész folyamat (listaírás + listáról feladatok elvégzése) rendszeres rutinná válik, pikk pakk összeállítjuk másnapra a listánkat, és ha abból dolgozunk, nem lesz bennünk nap végére az az érzés, hogy elszaladt a nap, és megint alig csináltunk valamit.

4.Lépés: Használjuk a listánkat!

Lehetőleg ne tologassuk ide oda a feladatainkat! Lessünk rá napközben többször is a listánkra, és próbáljuk betartani, elvégezni az előre beütemezett teendőidet! Lehet , hogy eleinte rosszul ítéled majd meg, és túl sok mindent veszel majd be feladatként egy napra, ilyenkor eleinte variálhatsz rajta, de ha rendszeresen esténként megcsinálod, előbb utóbb rájössz majd, mennyivel is bírsz el egy nap.A cél az, hogy hetek alatt belejöjjél a dologba,rutinná váljék a mindennapjaidban.

Ha megfigyeled a sikeres embereket, cégeket, láthatod hogy nekik is terveik, céljaik vannak.Előre felvázolt ütemterv szerint haladnak.Neked is ezt kell tenned, minden nap, csak kicsiben.

 

Mondd el, hogy haladsz!

Kíváncsi lennék, hogy haladsz az e heti kihívással. Ha volnának egyéb ötleteid esetleg, amiket szívesen megosztanál velem, várlak Facebook-on azOtthonszervező csoportba egy kis tapasztalat cserére, ötletelésre. Nagyon inspirálóak tudnak lenni az előtte-utána képek. Fotózz és oszd meg velünk! Nagyon szeretném, ha minél többen megosztanátok a véleményeteket az e heti kihívásról.

Amennyiben kedvet kaptál csatlakozni az 52 hetes otthon rendszerező programhoz, és szeretnél minden héten egy értesítést kapni az újabb és újabb heti kihívásokról, jelöld be az Otthonszervező oldalt, ahol minden héten hétfőn megosztásra kerül az aktuális heti feladat.Ebbe a programba bármikor be lehet kapcsolódni, mert akár a háztartási munkálatoknak, ennek sincs  se eleje se vége, egy állandó körforgásban működik hétről hétre, időnként ismétlődve.A program során a háztartás minden egyes területére kitérünk.Természetesen a kisebb lakással rendelkezők (mint jómagam is) hely hiányában nem tudnak minden egyes helyet az itt leírtak szerint kialakítani, de a cél az, hogy az itt leírt szempontok figyelembe vételével, egy átlátható, rendezett, és a legkönnyebben fenntartható rendet a saját lakásunkban (legyen az kicsi vagy nagy) kialakítsunk, azaz a maximumot hozzuk ki otthonunkból.

wake-up-morning-routine-color.jpg

13_het_alagsor_pince.jpgJövő heti projekt:

Jövő héten tovább folytatjuk otthonunk helységeinek a rendszerezését, és az alagsor,  pince funkcióját , rendszerezését, rendben tartását beszéljük majd át.

 

 

 

Forrás:http://www.home-storage-solutions-101.com/   

A bejegyzés trackback címe:

https://otthonszervezo.blog.hu/api/trackback/id/tr988470916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.